Ford Barra

Barra Boys!

Importör av Barra-motorer

Barra Boys!

GZ Racing AB importerar Barra-motorer direkt från Australien och Nya Zeeland för försäljning i Europa och erbjuder allt från oöppnade, lätt begagnade originalmotorer till helsmidda racemaskiner!

För att göra ditt projekt lättare har vi på GZ Racing arbetat hårt tillsammans med pålitliga samarbetspartners för att ta fram allt från insugs- & grenrörsflänsar, billet-insug, fuelrail, motor- & växellådsfästen till kopplingskitt samt omsvetsade växellådor! 

Några av dessa partners är t.ex. Speeding AB, Tenaci, Anderson Steel and Speed och SpeedFix Garage. 

Vi har allt i både materiel väg och detaljkunskap för att hjälpa dig bygga ihop din drömmaskin! 

KONTAKTUPPGIFTER


Ford Barra, den moderna 2JZ!

Ford Barra är en modern 6-cylindrig, 24-ventilers rak 4-litersmotor med dubbla VCT som blivit en legend "down under" och som nu har hittat sin väg ut i världen. Man hittar Barran i Ford Falcon och Ford Territory (4x4 SUV) och den producerades mellan 2002 och 2016. Barran kom i fyra olika versioner, både som sugmotor och med överladdning som i t.ex. Falcon XR6 Turbo.

  • E-Gas, Gasmotor utan turbo (Grön ventilkåpa)
  • N/A, Sugmotor (Alufärgad olackad ventilkåpa)
  • Turbo, Turbomotor (Röd ventilkåpa)
  • FPV, Fords prestandamotor med Turbo (Blå ventilkåpa med FPV logotyp)
  • Territory, Samma motor som i Falcon turbo fast sitter i Ford Territory 4x4 SUV (Svart ventilkåpa)

Mellan 2002 och 2016 så finns det några vitala skillnader som vi går igenom här nedan.

BA, 2002 - 2005

Detta är första modellen av Barra. Modellen hade framsump. Alla modeller har spagetti stakarna. Turbomodellen hade 320hk.

BF, 2005 - 2008

Första revideringen gjordes och Turbomodellen fick uppgraderade stakar och modellen hade fortfarande framsump. Effekten på turbomodellen ökade till 330hk och tack vare dom uppgraderade stakarna är det denna modell och framåt som är känd för massiva effektuttag, det är inte ovanligt att man ser 600whp på oöppnad motor. 

FG (och FGX) 2008 - 2016

Barran fick baksump och skillnaden mellan Turbo och N/A är nu minimala. Kolvarna, stakarna och avgasventilerna skiljer.

Vi importerar främst BF Turbo med framsump, FG N/A och FG Turbo med baksump. Kontakta oss för aktuella priser.


Växellådor

ZF-växellåda

Barran har genom åren haft både svaga och starka växellådor. Dom tidiga var kända för att gå sönder även på original turbo vilket gjorde att Ford bytte till starkare modeller från 2005. ZF automaterna är starka men kräver speciell automatlådestyrning genom originalboxen. Manuella Tremec T56 och T6060 är hållbara men svåra att få tag på och är därför också väldigt dyra. 

Vi har därför valt att skapa våran egen portfölj av växellådor och vi kan erbjuda följande:

  • ZF GS5-39DZ 5-växlad manuell låda 
  • ZF GS6-53DZ 6-växlad manuell låda  
  • Mercedes 722.6 automatlåda med växellådsstyrning och inbyggd funktion för padel shift
  • BMW DCT inkl växellådsstyrning och inbyggd padel shift

   Alla dessa lådor klarar av högt vridmoment för att kunna matcha Barran och vi tar självklart hem Barrans originallådor från Australien om så önskas.


Kopplingspaket & turbiner

Vi kan leverera svänghjul, flexplatta, turbin, svänghjul och flertalet olika kopplingspaket till alla våra växellådor, bl. a. Sachs och Tenaci.


Motor- & växellådsfästen

Vi har tillsammans med Anderssons Steel & Speed tagit fram motorfästen och växellådsfästen som gör att Barran med drivlina passar bolt-on i Volvo 740/940. 

Detta gör att man enkelt kan montera i sin Barra och spara massor av tid. Kvalitén är oslagbar och fästena håller för den massiva effekten som Barran producerar.


Exempel på modifikationer och koncept

Ford Barra går att bygga i flera effektsteg. Från original N/A, original med turbo samt hela vägen upp till en seriös racemotor med smidda stakar och kolvar och över 1200+ hk! För att underlätta har vi byggt ihop några exempelpaket nedan med förslag på komponenter. Dessa kan ses som trappsteg som ligger inom sweet spot för kostnad kontra effekt. Kontakta oss så får ni gå igenom koncept, budget och leveranstid!

Steg 1a: Originalmaskin NA, redo att överladdas

Ungefärlig maxeffekt med E85: < 400-500 hk

Vi rekommenderar att bygga på Ford Barra FG 195 NA. Original turbogrenrör med T3-fläns fungerar utmärkt upp till runt 600 hk (ingår ej).

  • Original botten (gjutna kolvar & stakar)
  • Kompression 10,3:1 
  • Ready to boost kitt
    • Uppgraderade ventilfjädrar på avgassidan (OK upp till 1,8 bar)
    • Uppgraderat oljepumpsdrev
    • Uppgraderad heavy duty kamkedja

Steg 1b: Originalmaskin Turbo, redo att överladdas

Ungefärlig maxeffekt med BF98/E85: < 500-700 hk

Vi rekommenderar att bygga på Ford Barra BF/FG 245/270 Turbo. Original turbogrenrör med T3-fläns fungerar utmärkt upp till runt 600 hk.

  • Original botten (gjutna Turbo-kolvar & -stakar)
  • Kompression 8,7:1 
  • Effekt, fabriksspec med turbo, 245 - 270 kW @ 5250 rpm / 480 - 550 N⋅m @ 2000 - 4500 rpm 
  • Ready to boost kitt
    • Uppgraderade ventilfjädrar på avgassidan (OK upp till 1,8 bar)
    • Uppgraderat oljepumpsdrev
    • Uppgraderad heavy duty kamkedja

Steg 2: Streetmaskin

Ungefärlig maxeffekt med E85: 500 - 800 hk

Vi rekommenderar att bygga på Ford Barra FG 195 NA.

  • Kompression 8,7:1 - 10,3:1
  • Smidda kolvar
  • Smidda stakar
  • Race-lager
  • Ready to Boost Race-paket
    • Race ventilfjäderkitt (OK upp till 2,4 bar)
    • Race-oljepump
    • Uppgraderad heavy duty kamkedja
  • 12 mm uppgraderade topplocksbultar (Atomic, ARP m.fl.) 
  • MLS-packning
För effekter över 700 hk bör man installera Street-gördel.

Steg 3: Racemaskin

Ungefärlig maxeffekt med E85: 800 - 1200 hk

Vi rekommenderar att bygga på Ford Barra FG 195 NA.

  • Kompression 8,7:1 - 10,3:1
  • Smidda kolvar
  • Smidda stakar
  • Race-lager
  • Ready to Boost Race-paket
    • Race ventilfjäderkitt (OK upp till 2,4 bar)
    • Race-oljepump
    • Uppgraderad heavy duty kamkedja
  • 12 mm uppgraderade topplocksbultar (Atomic, ARP m.fl.)
  • Svängningsdämpare
  • Uppgraderade avgas- & insugsventiler 
  • MLS-packning
  • Street-gördel
För effekter mellan 1000 - 1200 hk bör man härda och bearbeta vevaxeln.

Steg 4: Dragracemaskin med smidd botten

Ungefärlig maxeffekt med E85: 1200+ hk

Vi rekommenderar att bygga på Ford Barra FG 195 NA eller BF/FG 245/270 Turbo.

  • Kompression från 8,7:1 - 10,3:1
  • Smidda kolvar
  • Smidda stakar
  • Race-lager
  • Billet-vev, 3,7 - 4,2 Liter
  • Ready to Boost Dragrace-paket
    • Dragrace ventilfjäderkitt (3,0 bar+)
    • Race-oljepump
    • Uppgraderad heavy duty kamkedja
  • 14,3 mm uppgraderade topplocksbultar (Atomic, ARP m.fl.)
  • Svängningsdämpare
  • Uppgraderade avgas- & insugsventiler 
  • MLS-packning
  • Race-gördel
  • Titanretainers
  • Steg 4,5 kamaxlar
  • Fasta kamdrev

Project 945 - GZ Racings egna Barra-projekt

Under vintern och våren 2019 har GZ Racing byggt sitt egna Barra-projekt, en Volvo 945:a med målet att bänka 945 hp och köra 9,45 sek på strippen! Se trailern nedan och gå till våran Youtube-kanal för att få insikt i hur vi gjorde och så småningom resultatet av det hela.


Items 1-15 of 59

Set Descending Direction
per page
Page
View as Grid List

Items 1-15 of 59

Set Descending Direction
per page
Page
View as Grid List