Test utav Ford Escort med en GZ-2570+ A/R 1,15 Anti Surge. Maxladd: 2,5bar+.


Bilen

Märke: Ford
Modell: Escort MK1
Motor:
Volvo B23ET 16v
Motorstorlek:
2.3l

Turbon

Turboaggregat: GZ-2570+
Kullager: Nej
A/R: 1,15
Anti Surge: Ja
Storlek: Läs mer här. 

Övrig information:

  • H-profil stakar
  • Torrsump
  • 16v topp portad av Mattz, Gunnar Lundström kammar och lyftare
  • Specialbyggt insug
  • 2-skivig east&west 8” koppling med TricTitan kåpa
  • Ford 9” bakaxel
  • Rörchassie byggt av Mattz, taggat till 8,50

 

 

Ford Escort MK1

 

 


Bränsle: Metanol


Filmer från 2013.


Tidkort 2013.

Tidkort 8,84 @ 249,4km/h

 Som snabbast har ägaren kört 8,84s @ 249,4km/h på 402m.

 

 

 

Notering:

Det här testet är något speciellt. Vi har inte gjort några effektsiffror än, men vi låter tidkortet och en logg få tala tills effektsiffrorna kommer. 
Bilen körs endast på dragracetävlingar och har där kunnat prestera väldigt bra med den största GZ-turbon vi kan erbjuda, en
GZ-2570+. Under vissa repor har laddtrycket varit uppe på 3,5bar vilket turbon klarar fint. Normalt körs den på ca 2,5bar vilket den gjorde på den snabbaste repan.

 

 

Till höger visas loggen på en körning. Klicka på bilden för att visa en större version av den.

Logg

 

Tillbaka till fler turbotester