Turbotester

Inledning

GZ TurboaggregatGZ Racing AB är de som har gjort testerna med sin egen bromsbänk, Dynomite, en navdynamometer god för 1000hk+. Alla tester och utvärderingar av GZ Racings turboaggregat har gjorts så oberoende som det möjligtvis går.

De personer som medverkat för att kunna genomföra dessa tester kan intyga att alla siffror är korrekta och att det man kan läsa här är i enlighet med testernas resultat.

Slutligen vill vi även säga att vi har inte gjort testerna för att jämföra GZ-aggregaten med andra likvärdiga turboaggregat på marknaden utan alla våra tester främst är till för att visa vad man får för resultat om man använder samma recept och för att visa att våra turboaggregat kan leverera hög effekt, tidig spoolup och bra hållbarhet.

GZ Racings turboaggregat

GZ Racings turboaggregat togs fram för att kunna erbjuda marknaden en serie turboaggregat som är lätta och smidiga, kan leverera mycket effekt och har ett konkurrenskraftigt pris. I dagsläget har vi två olika serier, GZ-R2 serien och GZ-R4 serien.

GZ-R2 Serien

GZ turboaggregat

När vi tog fram grunden till GZ-R2 serien så baserade vi den på samma utvändiga storlek vilket gör att vi har kunnat använda samma gjutformar. Huset är egenutvecklat och är väl genomtänkt. Vi bestämde att det skulle finnas möjlighet till både glidlagrat och kullagrat, förutom det skulle alla husen vara vattenkylda för bättre hållbarhet.

GZ-R2 serien är enkel att montera pga sin smidiga storlek och totalt har det få antal delar vilket gör att fabriken (och även användaren) enkelt kan montera ihop allt på kort tid. GZ R2-seriens hus är i grunden samma på alla sex modeller (GZ-1835, GZ1835+ och GZ-2045, glidlagrade eller kullagrade) för att förenkla funktionen, det som däremot skiljer är impeller/kompressorhus och turbin/avgashus och bearbetningen av de olika husen.

  • GZ-1835/GZ-1835R har en impeller och turbin som är inspirerad av Garrett GT3071R
  • GZ-1835+/GZ-1835R+ har en impeller och turbin som är inspirerad av Garrett GT3076R
  • GZ-2045/GZ-2045R har en impeller och turbin som är inspirerad av Garrett GT3582R

Vi har valt att inspirera våra turboaggregat efter dessa modeller eftersom de fungerar väldigt bra, har ett brett effektspann och kompletterar varandra.

Modellerna finns med eller utan Anti Surge och även i två olika storlekar på avgashus: A/R 0,63 och A/R 0,82.

GZ-1835/ GZ-1835R har inte bara snabbast spool, den är effektivast genom hela registret. Den är helt enkelt lämplig för de flesta applikationer upp till ca 450hk där man vill få ut så mycket som möjligt ur motorns register.
GZ-1835+/ GZ-1835R+ är den man ska välja om man ska köra högt laddtryck. Kompressormappen är både bred och effektiv ända upp till hela 2,5bar. Precis lagom om man vill mata ur mycket effekt men inte förlora körbarhet pga sent laddtryck. Max effekt är ca 550hk.
GZ-2045/ GZ-2045R är kingsize-modellen och passar dig som vill ha ut extremt mycket effekt ur en liten förpackning. Den lämpar sig förvisso för 2.0l motorer men är bra mycket effektivare på motorer runt 3L. Pga den stora impellerns utformning så är kompressormapen rätt smal och den fungerar därför bäst runt 1-1,5bars laddtryck där den är som effektivast. Däremot fungerar den mycket bra på över 2bar vilket omfattande tester har visat. Aggregatet kan leverera 600hk+ utan problem med rätt motor.

GZ-R4 Serien

GZ Turboaggregat

GZ-R4 serien är en turboserie som togs fram för att hitta riktigt hög prestanda i en lagom stor förpackning. Genom sin storlek har även lager och slitdelar betydligt större mått än GZ-R2 serien vilket gör att att aggregaten i denna serien klarar av mycket höga laddtryck. Som högts har vi mätt upp 3.5bar under en 402m körning. 

Förutom detta så har vi såklart användt samma idé på denna serien som med GZ-R2 serien, nämligen att det skulle finnas möjlighet till både glidlagrat och kullagrat och att aggregaten ska totalt ha så få delar som möjligt vilket gör att fabriken (och även användaren) enkelt kan montera ihop allt på kort tid.
Alla turboaggregat i GZ-R4 serien har Anti Surge och är endast oljekylda.

 

  • GZ-2570/GZ-2570R har en impeller som är egendesignad och en turbin som är egendesignad.
  • GZ-2570+/GZ-2570R+ har en impeller som är inspirerad av Garrett GT4508R och en turbin som är egendesignad.

På GZ-R4 serien har vi arbetat mycket med att hitta en bra balans mellan snabb spoolup och riktigt hög effekt. Enligt tester på mindre motorer med mycket effekt så har vi lyckats med denna balansen, dessa tester finner du under GZ-2570+. Vi kan avslöja att fullt laddtryck med en GZ-2570+ på en volvo 2.3 16v som matas med metanol ligger på ca 5000-6000rpm. Snabbaste tiden på 402m med den är än så länge 8,84 och 249,42km/h.

GZ-2570/GZ-2570R passar utmärkt för dig som vill få ut mellan 700 - 1000hk men som inte tummar på spoolup eller hållbarhet.
GZ-2570/GZ-2570R+ är den största i GZ Racings turbosoritment. Denna är till för dig som inte nöjer dig med 1000hk utan vill ha mer. I dagsläget har vi inte mätt upp någon toppeffekt med denna, därför anger vi 1000hk+ som mått.

Effektmätning och prestanda vid olika laddtryck

 Alla turbotester och resultat genom tiderna finner du i listorna här nedan.

GZ-R2 Serien

GZ-R2 Serien

GZ-R4 Serien

GZ-R4 Serien

    GZ-1835/GZ-1835R  GZ-1835+/GZ-1835R+  GZ-2045/GZ-2045R         GZ-2570/GZ-2570R  GZ-2570+/GZ-2570R+  
 

Motor och laddtryck

Volvo B230FT @ 1,5bar

 

Motor och laddtryck

Cosworth YB 2.0 @ 1,5bar

 

Motor och laddtryck

Cosworth YB 2.0 @ 1,0bar

Cosworth YB 2.0 @ 2,3bar

   

Motor och laddtryck

Inga tester utförda än!

 

Motor och laddtryck

Volvo B230ET 16v 2.3 @ 2.5bar+