Effektmätning

GZ Racing AB kan erbjuda dig en professionell effektmätning och/eller mappning på upp till 1000hk i vår bromsbänk
Dynomite;
en navdynamometer för tvåhjulsdrivna bilar.

För att säkra upp luftflödet för att kyla motor och eventuell IC har vi en riktigt smidig och effektiv fläkt som pumpar 13900 kubik med luft per timme. Det är totalt ca 3800 liter luft per sekund vilket bör räcka för dom flesta bilar!

Vi har även tagit fram ett väldigt smidigt bokningssystem som gör att du enkelt kan gå in och välja den tid som passar bäst för just dig. Du ser direkt vilka tider som är lediga och vilka som är upptagna.

Upptagen tid = Upptagen tid
Ledig tid = Ledig tid
Den tid som du har valt = Din tid som du har valt

Här kan du se våra preliminära tider.

Klicka här för att boka eller se tillgängliga tider för respektive produkt.

Mätningen

En vanlig effektmätning tar ca 45-60 minuter och du får svart på vitt hur mycket Effektmätning effekt din bil har. Mätningen utförs genom att vi först kopplar på våra navdynamometrar. Sedan genomförs ett svep från lågt till högt varvtal, helt enkelt en dynamisk mätning. På så sätt får vi effektivt fram hjuleffekt och vridmoment. Normalt gör vi tre svep för att säkerställa att effekten är korrekt och om kunden önskar att göra jämförelser vid olika laddtryck. Vill man få ut motoreffekten så rekommenderar vi att beräkna detta genom att lägga på ca 14% av hjuleffekten (12% förlust genom drivlinan). När allt är klart får du ett utskrivet papper på effekten i din bil.
Beställ enkelt en effektmätning i vår webshop.

Inställning av insprutningssystem (Mappning)

Genom att vår bromsbänk kan mäta både statisk och dynamisk effekt erbjuder vi mappning Effektmätningav styrsystem. Genom att ställa fast bänken vid ett varvtal mappas enkelt hela registret under alla olika belastningar utan att det blir några missar, en statisk effektmätning. Vi har lång erfarenhet av många styrsystem. Då olika typer av insprutningssystem har olika uppbyggnad i menysystem kan det ta lite längre tid med vissa ovanliga system. Den tiden kan vi uppskatta innan och ge ett så kostnadseffektivt förslag som möjligt.

Vi kan mappa alla typer av eftermarknadssystem, t ex:

  • ECU Master EMU
  • Link
  • Haltech
  • Vi-PEC
  • Autronic
  • MaxxECU
  • Megasquirt
  • VEMS

Om du har något annat styrsystem än de ovan, kontakta oss om du är osäker eller vill veta mer om vi kan mappa just ditt insprutningssystem.

Navdynamometer vs Chassiedynamometer

Vår noggranna bromsbänk mäter effekt på decimalen. Navdynamometrar har en stor fördel vid hög motoreffekt då de mäter effekt genom montage av bromsbänken på hjulets plats för att göra mätmetoden trygg. På detta sätt mäter vi på ett säkert vis effekt upp till 1000hk på två hjul, till skillnad från så kallade ”rullande landsvägar” eller chassiedynamometrar som mäter effekt direkt mot hjulet. Vid mycket motoreffekt så finns det en risk att hjulet spinner och man får felaktiga värden.

  

Förutsättningar

För att vi ska kunna ta emot din bil måste den vara redo. Därför gäller:

  • Minst en ljuddämpare.
  • Inga avgasläckage.
  • Inga bränsle- eller oljeläckage.
  • Bilen måste vara uppstartad och varmkörd om den ska kunna mappas.
  • Kylsystemet måste fungera bra, mycket effekt ger mycket värme.
  • Avgassystemet måste ha en mynning bakåt så vi kan leda ut avgaserna.
  • Vi har adaptrar för dom flesta bultcirklar men om du har en ovanlig modell, kontakta oss så ser vi vad vi kan göra.

All körning i bromsbänken sker på egen risk. 

 

Det är även bra att ha med sig eventuella specialverktyg och reservdelar då det kan bli akutmek för att kunna köra vidare. Nya tändstift bör du också ha med.

Våra "Mappare"

Joakim Engstrand 

Joakim EngstrandJoakim har många års erfarenhet av både Megasquirt, VEMS och Autronic. Som äldsta bil har han mappat en gammal A-ford racer från 1928 (www.aford.se) med en 3,5l 4-cyl sidventilsmotor. Han har en förkärlek till att bygga om äldre bilar fram till mitten av 90-talet. Som person är han mycket noggrann och gillar att förbättra saker.

När det gäller insprutning så är det dom europeiska Fordarna som han kan utantill men även andra europeiska bilar, framför allt BMW och Volvo har han god erfarenhet av. Hans historia sträcker sig tillbaka till slutet av 90-talet där han med bakgrund inom elektronik började intressera sig för styrsystem och elektroniska komponenter i bilar. Det mekaniska intresset började strax efter 2000 genom uppgradering och förbättring av diverse olika motorer, allt från 2-cylindriga Fiat-motorer till 8-cylindriga Chevrolet-motorer.